Přejít k hlavnímu obsahu
Nakladatelství ALTER
Učebnice, učební pomůcky a výukové materiály
Soukromá osoba Škola Výběr
Přihlášení
Registrace
Košík(0)
Přihlášení
Košík(0)
Soukromá osoba Škola Výběr
Přihlášení
Registrace

Top Menu

  • E-shop
  • Domů
  • O nás
    • O společnosti ALTER
    • Digitální svět učebnic
      • Digitální svět
      • Elektronické učebnice
      • Interaktivní učebnice
      • App pro tablety
      • Výukové programy
      • Vytvoření elektronické knihovny
    • e-Knihovna ALTER
    • Workshopy s redaktory
    • Filozofie našich učebnic
    • Katalog
    • Zajímavosti
      • Ocenění našich učebnic
      • O Žáčkově Slabikáři
  • Metodická podpora
    • Metodická koncepce
      • Metodická koncepce
      • Hodnocení žáků
      • Psací nástroj - tužka
    • Doložky MŠMT
    • Počáteční čtení
      • Koncepce nové řady
      • Náměty pro začínající učitele
      • 10 důvodů PROČ
      • Ověřování - základní školy
      • Ověřování - PP poradny
    • Časové a tematické plány
    • Přípravy KK a OV
    • Metodické listy
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 2
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 3
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 4
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 5
      • ML - Demonstrační karty pro výuku násobilky
    • Výukové materiály
      • Pracovní listy
      • Videa
    • K zamyšlení
      • Rodina v učebnicích
      • Pádové otázky
  • Kontakty
    • Kontaktní informace
    • Objednávky
    • Distributoři
    • Všeobecné obchodní podmínky
    • Zpracování osobních údajů GDPR
    • Licenční podmínky
  • KNIHOVNA
E-shop
  • Metodická podpora
    • Metodická koncepce
      • Metodická koncepce
      • Hodnocení žáků
      • Psací nástroj - tužka
    • Doložky MŠMT
    • Počáteční čtení
      • Koncepce nové řady
      • Náměty pro začínající učitele
      • 10 důvodů PROČ
      • Ověřování - základní školy
      • Ověřování - PP poradny
    • Časové a tematické plány
    • Přípravy KK a OV
    • Metodické listy
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 2
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 3
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 4
      • ML - Pracovní sešit k ČJ 5
      • ML - Demonstrační karty pro výuku násobilky
    • Výukové materiály
      • Pracovní listy
      • Videa
    • K zamyšlení
      • Rodina v učebnicích
      • Pádové otázky

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora
  3. Počáteční čtení

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora
  3. Počáteční čtení
 Katalog a filtr

Drobečková navigace

  1. Domů
  2. Metodická podpora
  3. Počáteční čtení

Ověřování v základních školách

Ve školním roce 2019/2020 zorganizoval tým redaktorů a metodiků Nakladatelství ALTER ověřování účinnosti výuky podle učebnic z nové řady počátečního čtení. Do ověřování se zapojily školy ze všech regionů ČR. Níže naleznete:

  • Hodnocení účinnosti výuky podle učebnice Moje ŽIVÁ ABECEDA
  • Hodnocení účinnosti výuky podle učebnice Můj SLABIKÁŘ, 1. díl
  • Ověřování výuky podle 2. dílu učebnice Můj SLABIKÁŘ bylo zastaveno z důvodů opatření Covid-19

Poznámka: Pojmem žák zde i v celé zprávě rozumíme označení skupiny, tj. žák i žákyně.

Všem školám, vyučujícím i žákům děkujeme, že se do ověřování zapojili. Vyučujícím zvlášť děkujeme za podnětné postřehy a připomínky, za dopisy milé i kritické.

Hodnocení účinnosti výuky podle učebnice Moje ŽIVÁ ABECEDA

Moje Živá abeceda

 

 

Počet zúčastněných vyučujících: 31
Celkový počet zapojených žáků: 605

Průměrný počet žáků ve třídě: 19,5 žáků
z toho průměrně 1,6 žáků se SVP (tj. přibližně 8 % z celkového počtu žáků)

Základní údaje
  • Výuka podle MŽA byla ukončena:
    • nejdříve 15. 11. 2019
    • nejpozději 15. 12. 2019
  • Průměrná celková praxe vyučujících: 22 let
  • Interaktivní tabule: ve 25 třídách
  • Typ vyučovaného písma:
    • ve 26 třídách vázané písmo
    • v ostatních případech neuvedeno
Při výuce byly využívány tyto učební pomůcky
  • Písmena a slabiky, ALTER (kód 092826): 25 tříd, tj. 80,6 %
  • Soubor demonstračních obrázků, ALTER (kód 092711): 23 tříd, tj. 74,2 %
  • Soubor slabik a slov k Živé abecedě, ALTER (kód 092712): 21 tříd, tj. 67,7 %
  • Soubor nástěnných obrazů k Živé abecedě, ALTER (kód 092710): 19 tříd, tj. 61,3 %
  • Elektronická verze učebnice (kód 171145): 12 tříd, tj. 38,7 %
  • Jiné (např. vlastní) pomůcky: 5 tříd, tj. 16,1 %
Znalost písmen z mateřské školy
Znalost z MŠ

 

Práce s ilustracemi

  Vyučující hodnotili, jak žáci dokázali pracovat s ilustracemi říkanek a zda se žákům ilustrace líbily. V tabulce níže uvádíme celkové počty žáků:

Žák vypráví děj podle ilustrací říkanek (bez ohledu na obsah básničky) žáků (počet)
Samostatně vypráví několika větami děj související s obrázkem:     254
Samostatně říká jen slova (např. Je tam…):     249
Samostatně nevypráví, ovšem dokáže odpovědět na otázky:     170
Ilustrace se dětem spíše líbí / spíše nelíbí:     ano: 565    ne: 42

 

děj

 

Ilustrace
Sluchové rozlišování

Vyučující hodnotili, jak se žákům daří sluchově rozlišovat hlásky ve slovech. V níže uvedené tabulce uvádíme počty žáků ze všech tříd:

  žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků
Dokáže určit, kterou hlásku slyší na začátku slova (např. opice – O):     535 88 % žáků
Dokáže vyznačit místo ve slově, kde slyší danou hlásku:      377 62 % žáků
Určí slabiku, kterou slyší na začátku slova (např. jahoda – JA):     495 82 % žáků
Technika čtení a psaní

Vyučující hodnotili techniku čtení a psaní žáků. V níže uvedené tabulce uvádíme počty žáků ze všech tříd:

  žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků
Dokáže slova vyhledat, označit a napsat:     423 70 % žáků
Dokáže utvořit jednoduchou větu či slovní spojení s daným slovem: 447   74 % žáků
Odpovídá na otázky k přečtené větě (např. Co lepí Jula?):     443 73 % žáků
Jeho zápisy v Mojí ŽA (kterýmkoli typem písma) jsou čitelné:     518 86 % žáků
Aplikace a vysuzování

Dále vyučující hodnotili, jak žáci dovedou vysuzovat z textu a aplikovat získané informace.

  žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků
Dokáže v textu vyhledat požadované slovo a označit konkrétní slabiku:     445 74 % žáků
Dokáže posoudit pravdivost tvrzení:     481 80 % žáků
Dokáže spojit, co k sobě patří:     427 71 % žáků
Pokrok ve čtení a porozumění čtenému

Vyučující dále hodnotili pokrok ve čtení a porozumění čtenému u žáků po dvou měsících výuky. Celkový počet žáků je uveden v následující tabulce:

Po dvou měsících výuky zvládlo učivo žáků žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků
čtení slabik          575 95 % žáků
čtení krátkých slov         573 95 % žáků
čtení krátkých vět         555 91 % žáků
vnímání významu čtených slov          499 82 % žáků
vnímání významu vět a významových celků         481 80 % žáků
Přechod od Živé abecedy ke Slabikáři
Od Abecedy ke Slabikáři

 

 

Hodnocení účinnosti výuky podle učebnice Můj SLABIKÁŘ, 1. díl

Můj Slabikář 1

 

 

Počet zúčastněných vyučujících: 27
Celkový počet zapojených žáků: 566

Průměrný počet žáků ve třídě: 21 žáků
z toho průměrně: 1,6 žáků se SVP (tj. přibližně 7,4 % z celkového počtu žáků)

Základní údaje
  • Typ písma, kterým žáci psali do pracovní učebnice:
    • kombinace tiskacího a vázaného psacího písma: 8 tříd
    • hůlkové: 6 tříd
    • vázané psací písmo: 5 tříd
    • tiskací: 4 třídy
    • kombinace hůlkového a vázaného psacího písma: 2 třídy
    • neuvedeno: 2 třídy
  • Čtenářské rozcvičky se využívaly:
    • 2–3x týdně v 7 třídách
    • nepravidelně v 16 třídách
    • nevyužívaly 2 vyučující
    • položku nevyplnili 2 vyučující
Při výuce byly využívány tyto učební pomůcky
  • Karty ke Slabikáři Jiřího Žáčka (kód 092771): v 15 třídách, tj. v 55,6 % tříd.
  • Rozšiřující texty ke Slabikáři Jiřího Žáčka (kód 092838): v 6 třídách, tj. ve 22,2 % tříd.
  • Soubor nástěnných obrazů, slabik a slov ke Slabikáři (kód 092719): v 9 třídách, tj. ve třetině tříd.
  • Nástěnná tabule ABECEDA – vázané písmo (kód 092103): v 11 třídách, tj. ve 40,7 % tříd.
  • Nástěnná tabule ABECEDA – nevázané písmo, (kód 092142): ve 3 třídách, tj. ve 11,1 % tříd.
  • Elektronická verze titulu Můj Slabikář, 1. díl, včetně příloh (kód 171146): v 9 třídách, tj. ve třetině tříd.Výsledky ověřování zde.
Ilustrace
Ilustrace

 

  žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků
Ilustrace se dětem spíše líbí: 525 93 % žáků
Další poznámky, které měli vyučující k ilustracím: Líbily se všem, i rodičům, jsou velmi vkusné.
Vhodné i k výuce cizinců.
Zapisovací metoda, práce s významem slova

Vyučující hodnotili, jak žáci dokázali pracovat s významem slov a jak zvládali pracovat podle zapisovací metody.

  žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků
Napodobování (zapisování) vynechaných slabik do sloupců slov zvládlo:  483 85 % žáků
Zapisování slov do vět zvládlo: 526 93 % žáků
Významu čtených slov rozumí: 539 95 % žáků
Dané slovo dokáže užít ve větě nebo ve slovním spojení: 433 76 % žáků
Čtení s porozuměním
 
  žáků (počet) tj. % z celkového počtu žáků
Texty byly srozumitelné pro: 467 83 % žáků
Obsahu čtených textů rozumí: 502 89 % žáků
Kvalita čtení žáků

Většina žáků četla vázaným slabikováním nebo byla schopna číst plynule:

  • Vázaným slabikováním čte 294 žáků.
  • Plynule čte 170 žáků.
  • Dvojí čtení: čte izolovaně jednotlivá písmena → opakuje celé slovo: 66 žáků.
  • Dvojí čtení: čte izolovaně jednotlivé slabiky → opakuje celé slovo: 69 žáků.
Rozsah cvičení
Rozsah cvičení
Zájem žáků o čtení článků v pracovní učebnici
Zájem žáků o čtení

 

  • Nakladatelství Alter
  •  Nad Pahorkem 403/24, 141 00 Praha 4
  •  272 760 329, 272 760 335
  •  IČ: 46505644, DIČ: CZ46505644
  •  alter@alter.cz
  • Registrace
  • Kontaktujte nás
  • Všeobecné obchodní podmínky
  • Ochrana osobních údajů
  • Alter Logo Facebook Alter
  • Všechna práva vyhrazena
  • © 2020, Nakladatelství ALTER